Ctouch, raakt mensen overal waar ze samenwerken en leren
Tekst: Erika Hoekstra, tekstbureau Neerlanderika
Enthousiast geeft Bernard Gosselink me een hand en stelt voor meteen een rondje over de verschillende afdelingen te maken op de derde verdieping van het TQ-gebouw op Strijp-T (Innovation District). In sneltreinvaart lopen we door de grote ruimtes die in elkaar overvloeien zonder belemmerende tussenschotten of deuren. Ze slingeren om een centrale unit die glazen wanden en dito draaideuren heeft. Omdat ook de buitenwanden geheel van glas zijn, lijkt de verdieping een glazen kantoortuin. Maar dan wel eentje die door vorm en inrichting een modern en eigenzinnig karakter heeft. “Laten we het dak opgaan”, stelt Bernard voor. En ik volg nieuwsgierig zijn onrustig persoon. Als ik hem beter kende, zou ik hem waarschijnlijk ‘energiek’ noemen.
Op het dakterras schuiven we aan een hoge bartafel met helder uitzicht over Eindhoven. Bernard vertelt dat hij de juiste vibes voelt nu Ctouch in dit voormalige Philipsgebouw is gevestigd. Hij voelt zich geïnspireerd door de wetenschap dat de pioniers van ASML en NXP hier zijn begonnen. “Ik vind het belangrijk in deze regio te zitten. Innovaties stromen door de aderen van deze stad. Ik woon zelf ook in Eindhoven.” Hij haalt adem en ik krijg eindelijk de kans hem te feliciteren met zijn BOV-nominatie. Hij glundert en zegt: “Ja, geweldig hè, dat is een blijk van waardering waar ik heel blij mee ben. Succes moet je delen. Je bouwt het ook op door samen hard te werken. En we zitten in een heel competitieve markt. Dus fijn, zo’n nominatie.” Bernard zit middenin een verhaal over locale maatschappelijke betrokkenheid waarmee Ctouch zich graag wil associëren, en over medewerkers die vrijwilligerswerk verrichten voor zowel de Stichting Samen voor Eindhoven als Playing for Success, wanneer Remmelt van der Woude en François Barlinckhoff binnenvallen, of eigenlijk meer buitenvallen. Nu zijn de drie oprichters van Ctouch compleet. Remmelt is de CEO, François is verantwoordelijk voor Sales, en Bernard als CFO voor financiën en IT.
Historie
Begin 2000 nemen Bernard en Remmelt de stap bij Philips ontslag te nemen en voor zichzelf te beginnen. Ze richten Sahara op, een bedrijfje dat audio-visuele middelen distribueert. We zitten dan in de tijd van beamers en overheadprojectoren. In 2005 sluit François zich bij hun aan. De producten Communicator en Penbord worden inmiddels in America geproduceerd en door Sahara verkocht. Het onderwijs is hun belangrijkste afzetmarkt. In 2010 bezoeken Bernard en François in Londen de grootste onderwijsbeurs ter wereld. Daar komen ze oog-in-oog te staan met een 70 inch ‘TV’. Het is hun eerste ontmoeting met een groot formaat touchscreen. Ze besluiten het roer om te gooien, mede door de concurrentie van twee grote spelers op de markt van beamers en digiborden. Vanaf 2010 bestaat Ctouch. Ctouch-touchscreens onderscheiden zich in die eerste jaren door een eigen vormgeving met afgeronde hoeken, ontspiegeld glas en een eigentijdse gekleurde verpakking.
Visie
Samenwerken en kennisuitwisseling, dat moet een zo krachtig en efficiënt mogelijke interactieve bezigheid worden. Een beleving zelfs. Of het nu om onderwijs gaat of om business. In het klaslokaal, de boardroom of op afstand. Digitaal werken is duurzaam en efficiënter. Het printen van tekeningen, aantekeningen maken op prints, scannen of overtypen: het touchscreen elimineert papier en vooral tijdrovende, foutgevoelige handelingen.
Ctouch wil stimuleren om je volledige potentieel te benutten.
Groei
Dankzij het uitgerolde distributienetwerk van de Sahara-producten, kan Ctouch direct aan de slag. Het trio maakt in de marketing handig gebruik van de vergelijking met de iPad, die in dezelfde tijd het levenslicht ziet. In 2011 staan Bernard en François op de Nederlandse Onderwijsbeurs (NOT) en verkopen de NOS-directie het touchscreen waarmee later in het jaar de verkiezingsuitslagen in beeld gebracht worden. “Onder invloed van ‘Herman de Scherm-man’ moesten we doorpakken, de concurrentie voorblijven en groeien”, aldus François. “We zijn toen een obligatietraject met de NPEX gestart, een soort zakelijke crowdfunding, die ons 2,5 miljoen opleverde op basis van een prospectus die we schreven. Ik raad ieder bedrijf aan zo’n prospectus te schrijven, dat verheldert enorm”, vult Bernard aan.
Toekomst
Ctouch is in de afgelopen vijf jaar behangen met nominaties en prijzen, van de Gazelle-award van het Financieel Dagblad tot de internationale AV-award. In deze niche-markt blijft het cruciaal bovenin de markt te zitten en focust Ctouch de komende vier jaar op het vergroten van haar afzet op de zakelijke markt (is nu 30%; onderwijsmarkt 70%) en op het toekomstconcept BRIX. Het scherm wordt in dit concept als bouwplaat beschouwd, waarop modulair hardwaredragers geplaatst kunnen worden met hun software. “Vergelijk het met de apps op een smartphone”, verduidelijkt Remmelt, “Daarnaast zetten we in op een circulair paspoort: hoe duurzaam is ons Ctouch-product gemaakt? De footprint zal bepalend zijn voor de keuze van een toekomstige fabrikant.”
De fotograaf dringt aan een groepsfoto van mijn gesprekspartners te maken. Toch krijg ik nog een rondleiding in het magazijn en zie het eerste model touchscreen én het laatste. Ik mocht het zien (C, spreek uit ‘see’) en aanraken (touch).