Bijna een jaar na het winnen van de ASML Young Makers Award spreken we Job van de Kieft, CEO van Scoozy. Wat heeft het winnen van de award gebracht? “De timing was perfect, op dat moment hadden we, na een half jaar hard werken, het prototype klaar, dus het gaf ons de kans om Scoozy aan het publiek te tonen. De pre-orders begonnen net te lopen, het winnen van de AYMA-award en het podium wat ons hierdoor geboden werd, bracht dit in een stroomversnelling. Ons doel voor 2017 was het prototype klaar te hebben en zo de eerste klanten en investeerders binnen te halen. Dit was precies het duwtje in de rug wat we nodig hadden; de marketing begon te lopen, de website was online, voorheen alleen op basis van tekeningen, maar nu dan met een prototype en de mogelijkheid testritten te maken. In het najaar van 2017 hebben we een investeringsronde van 850.000 euro afgerond.”
Scoozy is geen hulpmiddel maar een vervoermiddel, zo geeft van de Kieft aan. “Het probleem met de huidige scootmobielen is dat ze heel stigmatiserend werken. Scoozy maakt de scootmobiel veilig, betrouwbaar en hip.” Het is een vervoermiddel voor mensen die alles uit het leven willen halen, maar toevallig wat minder mobiel zijn. Daarnaast biedt Scoozy ook vele andere mogelijkheden. “We hebben al een klant die ze wil gaan gebruiken voor pakketbezorging. En we zien ook mogelijkheden hem in te zetten als golfkarretje, op grote evenementen als de Floriade of op vliegvelden.”
Inhakend op het thema offline van de BOV-award night 2018 geeft van de Kieft aan: “We hebben zowel online als offline heel hard nodig. Het verleiden en interesseren van de consument begint online, maar om mensen echt te overtuigen moeten ze het zelf ervaren; probeer hem uit, ga zitten en rijden.” Daarnaast is Scoozy zelf ook nog een mooi voorbeeld van hoe online en offline hand in hand gaan. “De integratie van online en offline zit ook in het product zelf, zonder de software is het alleen een ‘dom’ voertuig, maar met de software die het mogelijk maakt de scootmobiel op afstand uit te lezen – wat bijvoorbeeld mogelijkheden biedt tot preventief onderhoud – til je het hele product naar een hoger niveau, met vele toepassingsmogelijkheden.”
Al met al een mooi succesverhaal van een ASML Young Makers Award winnaar. Jonge bedrijven die een markt op zijn kop kunnen zetten, verder denken dan de gevestigde orde, als geen ander de vraag kunnen vertalen en daar het aanbod op kunnen aanpassen, het zijn de mensen achter die bedrijven die in aanmerking komen voor de ASML Young Makers Award. We mogen dus veel verwachten van toekomstige winnaars en kijken uit naar de bekendmaking van de genomineerden voor de AYMA 2018.