Jeannette en Henri Veldsink: “Het gaat niet om ons, het gaat om het bedrijf”
Tekst: Erika Hoekstra, tekstbureau Neerlanderika
In 1979 begonnen de ouders van Jeannette en Henri Veldsink op een zolderkamer met het opzetten van hun financieel adviesbureau. Veertig jaar later heeft het familiebedrijf onder aanvoering van de tweede generatie 1000 mensen in dienst. Veldsink Groep is ook nog eens het grootste onafhankelijke intermediair van Nederland. Een geweldige prestatie. De glans van het 40-jarig jubileum en de opening van de Campus krijgt een extra schittering door de nominatie voor de BOV-trofee 2019.
“Het is een eer en een mooie samenloop met ons 40-jarig bestaan dat we nu genomineerd worden”, beaamt Jeannette. “Timing heeft veel invloed op succes! Doorzettingsvermogen, daadkracht en lange termijn visie ontwikkelen, horen wat mij betreft ook in het rijtje succesfactoren thuis.” Henri Veldsink haalt Tiger Woods aan: “Als ik meer train, lijkt het alsof ik meer geluk heb”. Om vervolgens uit te leggen dat marktomstandigheden voor ieder vrijwel gelijk zijn, en dat het dus bepalend is wat je ermee doet.
Organisatie
Veldsink heeft haar financiële diensten georganiseerd in drie groepen: de grootste is de adviestak met adviseurs die klanten begeleiden in hypotheken, verzekeringen, pensioenen en bankzaken. De tweede groep, service providing, functioneert als een soort groothandel die de samenwerkende intermediair toegang biedt tot de hele markt waardoor hij onafhankelijk kan adviseren. Ten slotte is er de arbodienstverlening die ingeschakeld wordt om gezond, veilig en vitaal te kunnen blijven werken. “Wij hebben geen machines op de balans, onze mensen zijn ons ‘kapitaal’. Wij streven naar een zo efficiënt mogelijk proces zodat onze mensen zoveel mogelijk tijd besteden aan onze klanten”, licht Henri Veldsink toe. De basis hiervan zit in ons IT-platform en de manier waarop dat in ons bedrijf is ingebed. Dit platform ‘vermarkten’, begon vooral te lopen in de crisistijd. We zijn enorm gegroeid omdat we andere intermediairs hetzelfde proces aanboden en zij dus ook meer tijd voor de klant kregen. ‘Samen Ondernemen’ is de slogan van serviceprovider VCN, omdat dàt is wat we willen doen met andere intermediairs: delen van kennis en elkaar beter maken.”
Missie
De missie van Veldsink is al sinds 1979 om een onafhankelijke, zelfstandige onderneming te blijven. Ondernemerschap is daarbij leidend. Groei is een middel, geen doel. De visie die daarbij hoort, en die tot nu toe heeft gewerkt, is dat ze de ‘local hero’ willen zijn: in ieder middelgroot dorp moet je een kantoor van Veldsink kunnen binnenlopen voor een vraag. “De klant verdient alle aandacht. Of hij nu een particulier is of een bedrijf vertegenwoordigt. Daarom zien we onze medewerkers als een verlengstuk van onszelf, met het Veldsink-DNA”, aldus Jeannette. “In ons ondernemerschap zoeken we altijd naar de uitdaging achter de persoon. Als persoon zijn we uniek maar veel uitdagingen zijn hetzelfde. De oplossing voor de één is vaak ook een oplossing voor een ander. Die denkwijze is ook onderdeel van het Veldsink DNA.”
Kernwaarden
De aandacht voor de klant uit zich in de vier kernwaarden: betrokken, integer, ondernemend en relatiegericht. Dat houdt in dat Veldsink-adviseurs getraind zijn om kwaliteit te leveren, waarbij goede uitleg, de tijd nemen en persoonlijk maatwerk de klanttevredenheid moeten garanderen. Veldsink kiest nadrukkelijk voor langdurige vertrouwensrelaties en dan is kennisontwikkeling en innovatie noodzakelijk. Daaraan wordt invulling gegeven door inzet van duurzaamheid bij hypotheekadvies, samenwerking met hogescholen, het bieden van een ‘financiële foto’, en intensief deelnemen in netwerken van locale ondernemers. Een jaar geleden verhuisde het hoofdkantoor naar de Veldsink Campus, een bedrijventerrein in Nuenen met huurders, horeca en zakelijke faciliteiten.
De vier kernwaarden voert Veldsink nadrukkelijk door in het maatschappelijke domein. Om locale verbindingen te verstevigen, ondersteunt het bedrijf projecten die de leefbaarheid vergroten. Op alle 48 locaties zetten de medewerkers zich in voor de lokale gemeenschap. Ook ondersteunt Veldsink Stichting Homeplan, die de allerarmsten van een degelijk dak boven hun hoofd wil voorzien in minder ontwikkelde gebieden.
Dromen komen uit
Het idee uit 1979 van een financieel familiebedrijf is veertig jaar later volwassen geworden. En de droom om onafhankelijk te blijven en een goed advies aan de klant uit te brengen, is uitgekomen. Jeannette en Henri delen dit succes onder andere door een wensencampagne te organiseren. “Iedereen kan een wens insturen voor iemand anders, en we kiezen uit de inzendingen veertig wensen om in vervulling te laten gaan.”