FINALIST: John van Doormalen
Van Doormalen Retail Groep:
Groot geworden door zichzelf te blijven
Een groot compliment voor zijn team én medewerkers. Zo waardeert John van Doormalen, eigenaar van Van Doormalen Retail Groep zijn nominatie voor de Beste Ondernemers Visie Trofee 2017. “Ik ben erg trots dat de koers die we tien jaar geleden hebben ingezet, zijn vruchten afwerpt. Niet alleen qua omzet, maar vooral ook op het gebied van klanttevredenheid en medewerkersbetrokkenheid. Want daar doen we het voor.”
Tekst: Lieke van Zuilekom
Van Doormalen Retail Groep is eigenaar van negen supermarkten in Brabant, waarvoor het familiebedrijf de winkelformule van Albert Heijn gebruikt, inclusief de winkeluitstraling en bonusaanbiedingen. “Het verschil is echter dat onze winkels niet worden aangestuurd door Albert Heijn maar door een zelfstandige onderneming, wat ons de mogelijkheid biedt een aantal bijzondere extra’s voor onze klanten toe te voegen. Zoals demonstraties, proeverijen en lokale acties, die van de dagelijkse boodschappen een bijzondere beleving maken.”
Van Doormalen Retail Groep vindt zijn oorsprong in kerkdorp Aalst, waar opa en oma Van Doormalen samenwoonden met hun dertien kinderen. Toen in 1955 opa overleed, kwam oma er alleen voor te staan. “Om inkomen te genereren en voldoende eten op de plank te brengen, besloot ze haar eigen verbouwde groente en fruit met paard en wagen te venten, waarbij ze werd geholpen door mijn vader en enkele broers”, vertelt John van Doormalen. “Een groot succes dat in 1964 leidde tot de opening van de eerste zelfbedieningswinkel in het centrum van Aalst, waarin naast groente en fruit ook kruidenierswaren werden aangeboden. Later werd dit assortiment uitgebreid met vers vlees en brood, waarmee onze eerste supermarkt was geboren.”
Omdat de supermarkt niet alleen het gezin Van Doormalen, maar ook de gezinnen van de drie zoons moest onderhouden, werd al vrij snel een tweede winkel geopend, in Waalre, gevolgd door onder andere Veldhoven, Bladel en Eindhoven, vertelt Van Doormalen. “Onze focus op hoge kwaliteit versproducten en een breed assortiment A-merken, bleek aan te slaan. We boekten hoge omzetten, maar helaas ook (te) hoge kosten, waardoor in de jaren ’80 een faillissement op de loer lag. Mijn vader opperde daarom om te gaan samenwerken met grote merken als Edah, Plus of Albert Heijn, zodat we ons konden focussen op waar we goed in zijn – klanttevredenheid en medewerkersbetrokkenheid – maar in de familie bleek hier onvoldoende draagvlak voor. Tot 1992, toen zijn broers uit het bedrijf stapten en een franchiseovereenkomst met Albert Heijn alsnog werd gesloten.” Een gouden greep? Niet op de korte termijn, bekent John van Doormalen, die rond dezelfde tijd als bedrijfsleider in Aalst mocht starten. “De overstap naar Albert Heijn betekende een aanpassing van het assortiment, wat door het dorp met argusogen werd bekeken. Maar mijn vader was overtuigd dat de aanhouder zou winnen. En hij kreeg gelijk. Na een acceptatieperiode herwonnen we het vertrouwen van onze klanten. Daar hebben we keihard voor gewerkt – en dat doen we nog altijd.”
Na het plotselinge overlijden van zijn vader, kwam John er in 2005 helaas alleen voor te staan. “Toen werd het tijd om de balans op te maken. Samen met mijn rechterhand en nichtje Karin heb ik kritisch naar mijzelf én het bedrijf gekeken, waarna we een ondernemingsplan, missie en visie voor de toekomst hebben bepaald. Onze ambitie is om in 2020 over een zelfsturend managementteam te beschikken en een omzet van circa € 150 miljoen te draaien. Maar het belangrijkst is dat de kernwaarden van ons bedrijf – mensgericht, oprecht, plezier, vertrouwen, inspireren en samen – een belangrijk fundament voor ons bedrijf zijn en blijven. Onze medewerkers moeten met plezier naar hun werk gaan. Hen moet de vrijheid, het vertrouwen en alle hulpmiddelen worden geboden om zichzelf te kunnen zijn én te ontwikkelen, zodat zij bijzonder kunnen zijn voor onze klanten. Deze ambitie wordt nog jaarlijks waargemaakt.”
De afgelopen jaren heeft John van Doormalen gemerkt dat de behoefte van de consument – en daarmee ook de rol van de supermarkt – snel verandert. “Er is steeds meer behoefte aan one-stop-shopping, waar wij met onze winkels actief op inspelen. Door ons assortiment uit te breiden, maar ook door aanvullende producten en diensten aan te bieden. Zoals een post-, stomerij-, drogisterij- en slijterijservice, evenals breng- en afhaaldiensten; diensten die in de toekomst alleen maar zullen uitbreiden. Zo verwachten we dat Food For Now – waarbij letterlijk in de supermarkt gegeten kan worden of waarbij warme maaltijden kunnen worden afgehaald, een vlucht zal nemen, naast de dagelijkse boodschappen.” Maar ook aanvullende diensten, zoals een fietsenmaker, een kapper, een loket van de gemeente, een bank en/of een kinderopvang kunnen in de toekomst deel gaan uitmaken van de supermarkt-hub, verwacht hij. “Om hier optimaal invulling aan te kunnen geven, is niet alleen investeringskracht, maar ook veel ruimte nodig. Daar zijn wij ons al enige tijd van bewust. Al in 2008 hebben wij ons eigen vastgoedbedrijf opgericht, die niet alleen supermarkten ontwikkelt en (ver)bouwt, maar ook vastgoed en grond daaromheen. Zodat we in de toekomst snel kunnen schakelen. Zodra de klant hier klaar voor is.”
“Onze visie en ambitie hebben we zorgvuldig, stap-voor-stap gedeeld en ontwikkeld met onze winkelmanagers”, besluit Van Doormalen, “en vervolgens ook gecommuniceerd met ons bedrijf. Zodat iedereen beseft waar we naartoe willen en waarom we bepaalde dingen doen of juist laten.”