Finalist: Tijn van Elderen
Brabantia:
‘Onze focus ligt op een mooie, aangename én duurzame leefomgeving’
Of het nu gaat om prullenbakken, keukengerei, strijktafels of droogmolens: veel huishoudelijke producten kunnen wel de nodige aandacht gebruiken, bijvoorbeeld als het gaat om gebruiksgemak én looks. Brabantia, al meer dan honderd jaar specialist in keuken- en interieurproducten, is zich hiervan bewust. Het bedrijf ontwikkelt haar producten continu om klanten vandaag en morgen nét dat beetje extra te kunnen bieden. “Onze nominatie voor de BOV-Trofee laat niet alleen zien dat die inspanningen door de markt worden opgemerkt, maar ook dat ze worden gewaardeerd”, aldus CEO Tijn van Elderen.
Tekst: Lieke van Zuilekom
Na zijn overgrootvader, opa, vader en achteroom is Tijn van Elderen de vierde generatie die aan het roer van Brabantia staat. Aan hem de taak om het bedrijf er na de crisis bovenop te helpen. En om, zoals hij het zelf zegt: de vuurtjes brandend te houden. “Of je het nu hebt over personeel, initiatieven, processen, projecten of de organisatie zelf; afdelingen moeten constant in beweging zijn, innoveren en alert zijn, om mee te kunnen met consumentenwensen én veranderingen in de markt. Denk bijvoorbeeld aan het internet: waar we vijf jaar geleden helemaal niets online deden, komt nu circa veertig procent van onze omzet hier vandaan. Maar ook aan duurzaamheid. Ons motto ‘Enriching the quality of life and living’ wordt in alle lagen van de organisatie gedragen. Middels hoogwaardige, duurzame en mooie huishoudelijke producten trachten wij het dagelijks leven van onze klanten steeds een stukje prettiger en aangenamer te maken. Waarbij we niet alleen aandacht besteden aan vormen, maatvoeringen, optimaal bedieningsgemak, kleuren, texturen en tactiliteit, maar ook aan het milieu. Onze nieuwe newIcon pedaalemmer is hier een mooi voorbeeld van.”
Newlcon wordt voor vijftig procent vervaardigd uit gerecycled materiaal en na gebruik kan maar liefst 98 procent van de pedaalemmer en verpakking worden hergebruikt, vertelt hij. “Maar we gaan nog een stapje verder: met elke verkochte newIcon pedaalemmer steunen we The Ocean Cleanup en Plastic Whale in hun strijd om plastic afval uit de oceanen te verwijderen. En voor elke verkochte droogmolen planten we samen met WeForest een boom in Burkina Faso of Ethiopië. Intussen staan hier al bijna een miljoen stekjes.”
De inspanningen van Brabantia moeten leiden tot volledige recycleerbaarheid binnen zijn generatie. “Om hiertoe te komen, hebben we de afgelopen jaren al onze producten onder handen genomen. Met als doel om ze nóg mooier, gebruiksvriendelijker en duurzamer te maken. Daarnaast hebben we verschillende duurzame initiatieven opgestart. Veel van onze producten zijn inmiddels voor meer dan 98 procent recyclebaar. Waaronder onze metalen prullenbakken, die bestaan uit een stalen cilinder met polypropyleen binnenemmer, ring en bodem. En een aantal kunststof onderdelen wordt al volledig vervaardigd van gerecycled materiaal, waarmee we al voor meer dan 260 producten een bronzen Cradle-to-Cradle-certificaat hebben gekregen.” Een groot deel van de Brabantia-fabrieken draait (deels) op zonne-energie, vertelt Van Elderen. “Afval gaat al voor 95 procent terug naar de leverancier en de olie die er bij de productie voor zorgt dat er geen krassen op het metaal komen, wordt opnieuw gebruikt. Ons streven is om in 2020 volledig non-toxic te produceren (nu: 99,5%) en om gebruik te maken van honderd procent hernieuwbare energie, daar waar mogelijk.”
De markt heeft Brabantia in haar ambitie omarmd. “De afgelopen vier jaar zijn we circa twintig procent in omzet gegroeid. Onder andere doordat de waarde van onze producten – zowel esthetisch als op het gebied van duurzaamheid – flink is verhoogd terwijl de kostprijs is verlaagd. Zo weten we onze klant steeds opnieuw te verrassen.”
Met klant doelt Van Elderen vooral op de vrouwelijke consument, vertelt hij. “Want 85 procent van de beslissingen in en rondom huis wordt nog altijd door vrouwen genomen. Om hen nu én in de toekomst optimaal van dienst te kunnen zijn, zijn wij altijd op zoek naar vrouwelijke krachten, op alle niveaus.”