Maandag 19 februari vond de voorronde voor de ASML Young Makers award plaats in het Boordhuys in Nuenen. De jury – bestaande uit voorzitter Sikko Wittermans (ASML), Maarten Steinbuch (TU/e), Dennis Schipper (Demcon) en Piet van der Wielen (Brainport) – was deze avond bijzonder onder de indruk van de kwaliteit van de cases en pitches.
In deze voorronde was het de bedoeling te komen tot twee finalisten voor de finale in het Parktheater op 26 maart. De keuze was dit jaar, zoals ook door voorzitter Sikko werd aangegeven, echt een lastige. Atmos UAV, Exversa Design, Momo Medical, Picoo en Somnox streden om de felbegeerde finaleplaatsen. De uiteindelijke finalisten Picoo en Somnox zijn een goede afspiegeling van de geleverde kwaliteit.
Iris Soute & Daniel Tetteroo (Picoo) en Julian Jagtenberg (Somnox) zullen op maandagavond 26 maart de strijd aangaan om de felbegeerde ASML Young Makers Award 2018, de prijs voor de meest veelbelovende jonge start-up in de Brainportregio Eindhoven.
Tijdens de uitreiking van de Beste Ondernemers Visie (BOV) Award in het Parktheater in Eindhoven krijgen beide
finalisten een aantal minuten de tijd om het publiek te overtuigen van hun productidee. Het publiek bepaalt vervolgens wie er met de ASML Young Makers Award én het bijbehorende prijzenpakket naar huis gaat.
De overige deelnemers zijn zeker niet met lege handen achtergebleven; de circa 100 aanwezigen hebben volop hulp kunnen bieden tijdens de pauze en bij de borrel, contacten zijn gelegd en tips en tricks zijn uitgewisseld, ook het jurycommentaar werd daarbij als nuttig ervaren. Waar sommigen een technische oplossing boden voor een bestaand probleem, hadden andere pitchers meer een maatschappelijke impact. De verhouding tussen kost- en verkoopprijs was bij de meesten nog een uitdaging. Men moet niet te bang zijn te vergelijken met huidige toepassingen en daarbij met pricing in de buurt te gaan zitten, het is de relevantie en de concurrentie die de verkoopprijs mede bepalen.
Wij stellen de finalisten hieronder graag aan u voor. Bovendien kunt u hier ook alle foto’s terugzien van een zeer geslaagde avond in het Boordhuys.
Somnox: ’s werelds eerste slaaprobot
“Ik ga jullie overtuigen waarom je volgend jaar ook met een robot naar bed gaat…”. Met deze woorden had Julian Jagtenberg (Somnox) meteen de aandacht van de hele zaal. Somnox is ‘s werelds eerste slaaprobot die wetenschappelijk bewezen cognitieve en gesimuleerde menselijke ademhalingstechnieken gebruikt om sneller in slaap te vallen. Alles over slaap weten is interessant, en er zijn genoeg apps die helpen bij het volgen van je slaapproces, maar het is tijd voor een apparaat als Somnox dat echt iets dóet om je te helpen in slaap te vallen.
Het is het ultieme maatje voor mensen die sneller in slaap willen vallen, langer willen slapen en uitgerust wakker willen worden. De Somnox slaaprobot doet dit door ademhalingsregulatie, geluiden en muziek. Het is een duurzaam product, mede ontworpen door Royal Auping, Europa’s grootste matrassenfabrikant, gemaakt van hoogwaardige materialen om het ultieme comfort te bieden. De missie van Somnox om in staat te zijn 100.000 mensen te helpen aan een goede nachtrust met ’s werelds beste natuurlijke slaapoplossing is nu realiteit: de slaaprobot is in productie en de eerste producten zullen in juli 2018 op de markt verschijnen.
Picoo: samen buiten spelen was nog nooit zo leuk!
Somnox neemt het op 26 maart op tegen Iris Soute en Daniel Tetteroo van Picoo: “Kinderen houden van spelen en avontuur en zijn dol op de wereld ontdekken. Maar we zien tegenwoordig dat kinderen meer en meer zitten vastgelijmd aan hun computer- en tabletschermen, technologie werkt als een magneet voor ze. Daarom hebben wij een nieuwe en spannende speelervaring ontwikkeld waarbij het interactieve van de nieuwste computergames en het actieve van buiten rennen en samen spelen samenkomen.”
Picoo maakt het mogelijk om traditionele spelletjes te spelen met de modernste, interactieve technieken. Het is speciaal ontwikkeld om actief spelen te stimuleren en het
moedigt kinderen aan om samen te spelen. Picoo is een handheld apparaat zonder scherm, en door de slimme techniek zit er geen limiet aan het aantal spelers. Ieder kind kan de spelletjes spelen, ongeacht zijn of haar (fysieke) capaciteiten. Het is net zo makkelijk als spelen met een bal of hoepel, er is geen set-up nodig en de batterij gaat lang mee. Daarnaast verveelt het nooit, er worden continu nieuwe spellen ontwikkeld.
Picoo richt zich op de B2B bedrijven die kinderen entertainen (denk aan outdoor organisaties, speeltuinen, campings, scholen, na-schoolse opvang), maar kijkt ook naar mogelijkheden in de B2C markt. Picoo is in het eerste kwartaal van 2018 beschikbaar.