Picoo “Het is voor ons essentieel om onze merkwaarden beter uit de verf te laten komen”
Tijdens de uitreiking van de ASML Young Makers Award 2018 in maart 2018 mochten Iris Soute en Daniel Tetteroo van Picoo de tweede prijs in ontvangst nemen. De prijs in kwestie was een high pressure cooker sessie die de startup op weg helpt met het bouwen van een merk en werd beschikbaar gesteld door BOV-partner DeltaZuid.
Iris; ‘We hoopten die avond natuurlijk dat we met de eerste prijs naar huis zouden gaan. Sterker nog, eerlijk gezegd wisten we niet eens dat er een tweede prijs was. Maar dat we de tweede prijs hebben gewonnen kwam achteraf eigenlijk wel goed uit. Door de sessie met DeltaZuid zijn we meer en beter over branding na gaan denken. Daarvoor hadden we weliswaar een logo en we hadden wel een beeld van wat we uit wilden stralen, maar dat was puur op gevoel.’Aan de brand identity sessie waaraan Picoo bij DeltaZuid heeft deelgenomen ging een ID-Scan vooraf waarbij de identiteit van het merk Picoo werd geanalyseerd. Tijdens de sessie zelf werd er ingezoomd op de merkpersoonlijkheid aan de hand van archetypes. Tot slot is demerkidentiteit van Picoo vastgelegd in een merkdocument; het Picoo ID-Book. Iris; ‘Dit rapport vormt nu een basisdocument dat het vertrekpunt is voor onze branding.’
Iris en Daniel hebben de sessie als bijzonder en waardevol ervaren. Maar zoals bij veel startups ligt de financiële focus op dit moment bij het ontwikkelen van het product en de verkoop ervan. ‘Het is voor ons essentieel om onze merkwaarden beter uit de verf te laten komen. Dit dragen we nog te weinig uit. Het liefst zouden we nu met DeltaZuid doorpakken op de branding van Picoo. Branding is echt essentieel en zeker niet iets wat je er even bij doet.’
Frank Cuijpers van DeltaZuid; ‘Picoo heeft echt goud in handen. Het is een prachtig betekenisvol product en hun missie is enorm relevant.
Het lost een actueel maatschappelijk probleem op. Het merk gaat Picoo houvast geven om een succesvolle onderneming uit te bouwen.’